Kenali 4 gejala hubungan suami isteri yang ‘sakit’

0
Tanda hubungan yang sakit biasanya mempunyai gejala khusus.  (Gambar hiasan)

Tanda hubungan yang sakit biasanya mempunyai gejala khusus. (Gambar hiasan)

SUAMI saya nampak lain macam je akhir-akhir ni. Kalau ajak keluar bersama, tak mahu. Kalau dia keluar, tak suka saya ikut sama. Dia sanggup tak keluar sebab tak mahu saya ikut. Apabila ditanya kenapa, dia diam saja. Nampak macam tak selesa dan rimas apabila saya duduk di sebelahnya waktu dia tengah melayari Internet atau balas SMS seseorang.” Luah Nita. Wajahnya muram dan sedih.

Hubungan suami isteri boleh diibaratkan seperti sesuatu yang hidup. Tidak mungkin sentiasa sihat, ada kalanya menjadi sakit dan lemah.

Jika hubungan yang tidak sihat dibiarkan, boleh menjadi parah dan tidak dapat diselamatkan. Akhirnya, timbul komplikasi pelbagai penyakit dan paling menakutkan boleh mematikan kehidupan itu, dengan kata lain, berakhirlah rumahtangga itu.

Ini adalah gambaran ‘penyakit’ dalam kehidupan berumah tangga. Ramai pasangan suami isteri berfikir hubungan tergugat atau berakhir secara tiba-tiba, tanpa sebab atau tanda. Padahal, tiada akibat tanpa sebab. Tidak mungkin hubungan yang pada awalnya harmoni secara tiba-tiba menjadi kucar-kacir.

Ya, betul, tiada satu pun masalah dalam rumah tangga berjalan tanpa proses. Pasti ada gangguan kecil dalam hubungan itu yang mungkin tidak disedari. Semakin lama bertambah parah, seperti barah sedikit demi sedikit menghancurkan keharmonian rumah tangga.

Tanda hubungan yang sakit biasanya mempunyai gejala khusus. Justeru, amat penting bagi pasangan suami isteri mengetahui sekali gus peka gejala suatu hubungan yang mulai sakit.

Gambar hiasan

Gambar hiasan

Gejala umum
Ada empat gejala umum yang biasa hadapi pasangan suami isteri, antaranya:

Anda perlu mendaftar untuk membaca keseluruhan kandungan portal ini. Login menggunakan kotak di sidebar. Tidak mendaftar? Klik di sini untuk mendaftar
Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0

About Author

Anis Remli

Selain gemar memerhati, selalu teruja merakam keindahan semula jadi. Suka melancong terutama ketika musim sejuk. Gemar muzik keras, teater dan novel indie serta puisi jalanan.

Leave A Reply