Rahsia wajah tidak berminyak

0

DALAM teknik tatarias asas, penggunaan alas bedak (foundation) sangat penting sebelum dirapikan dengan bedak padat, gincu, pemerah pipi dan lainnya. Justeru, kualiti alas bedak menentukan hasil keseluruhan riasan wajah.

Sayangnya, ada segelintir wanita malas mengaplikasikan alas bedak kerana boleh membuat kulit menjadi berkilat dan kelihatan berminyak. Padahal, jika pilihan alas bedak sesuai jenis kulit dapat membantu membuat rias wajah tahan lama dan penampilan lebih segar.

Tahukah anda, kulit wajah berminyak terjadi kerana selepas mengoles alas bedak, anda terus menyapu bedak padat.

losemakeup-brushes-foundation-1024x1024

Gambar: hiasan

Alas bedak memang mengandungi kadar minyak dan membuat wajah kelihat sedikit berkilat. Begitu juga bedak padat, justeru gunakan bedak tabur (lose powder) untuk menyerap kelebihan minyak yang ada pada alas bedak.

Selepas mengguna menyapu, rapikan dengan bedak tabur terlebih dulu. Gunakan span untuk meratakannya dan tekan perlahan-lahan. Jangan lupa sapukan pada bawah mata untuk menyamarkan kedutan.

Butiran bedak tabur akan menyerap kelebihan minyak daripada alas bedak, teknik ini membuat bedak lebih melekat pada wajah.

Selepas merapikan wajah dengan bedak tabur, langkah seterusnya menggunakan bedak padat, eye shadow, eyeliner, blush-on dan lipstick. – Teks: Azni Lee Abdullah

*Gambar utama: Hiasan

Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0

About Author

editorial

Leave A Reply